Har du gedigen erfarenhet av att bygga starka partnerskap inom sponsring/rättigheter? Vill du vara med och skapa världens bästa hockeyupplevelse?
Om rollen
Svenska Hockey Ligan AB (SHL) är de 14 ägarklubbarnas centrala organisation som samordnar, utvecklar och företräder klubbarna i syfte att skapa världens bästa ishockeyupplevelse. Det ska vi göra via att publikupplevelsen både fysiskt och digitalt utvecklas, sportens nerv med en kärlek till sin klubb och spelare som attraherar till underhållning och engagemang. För att möjliggöra det kommer vi skapa en stark tillväxt av fans, följare, besökare och samarbetspartners som gör att vi långsiktigt kan investera och utveckla ishockeyupplevelsen i Sverige till något som alla vill vara en del av.
När vi nu fortsätter vår utvecklingsresa söker vi en kommersiell chef med fokus på försäljning och paketering, i syfte att skapa hållbar tillväxt, som ska vara med att möjliggöra att stärka elitishockeyn och hockeyns position i samhället.
Kommersiella chefen kommer att vara en nyckelspelare i vårt lagbygge och blir ansvarig för att utveckla SHL:s övergripande affärsstrategier, produktutbud och partnerstruktur och kommer att vara övergripande kommersiellt ansvarig för koncernens alla partnerintäkter (exkl broadcast).
Några av arbetsuppgifterna för den kommersiella chefen (”Chief Commercial Officer”), blir att:
– Leda den kommersiella avdelningen
– I nära samarbete med övriga organisationen, främst varumärke, hållbarhet och media utveckla och paketera attraktiva partnererbjudanden
– Proaktivt bearbeta nya kunder på marknaden
– Ansvara för förhandlingar och omförhandlingar
– Tillsammans med digital strateg växla upp de digitala affärerna
– Kommersiella chefen rapporterar till SHLs VD. Tjänsten är en tillsvidareanställning med start enligt överenskommelse. Placering är på SHLs nya huvudkontor i Stockholm/Globen.
Din profil:
Vi söker dig som har en gedigen kommersiell erfarenhet av paketering och försäljning av rättigheter/ sponsring /partnerskap. Du har ett business mindset med framgångsrik erfarenhet av att bygga ömsesidigt utvecklande samarbeten med sponsorer och partners med nära koppling till varumärke, hållbarhet och digitalisering.
För att lyckas i rollen tror vi att du även har följande erfarenheter:
– Framgångsrik erfarenhet av strategisk försäljning av långsiktiga varumärkesbyggande samarbeten/partnerskap/konceptförsäljning.
– Erfarenhet av att skapa starka engagerade team och leda personal.
– Upparbetat kontaktnätverk på senior ledningsnivå hos stora nationella och internationella bolag i Norden.
– Vi ser även att du har en eftergymnasial utbildning eller motsvarande relevant arbetslivserfarenhet inom ekonomi, marknadsföring eller kommunikation/hållbarhet. Det är också meriterande om du har erfarenhet av digital försäljning och samarbete med byråer.
För att trivas hos oss är det viktigt att du är en resultatorienterad, utåtriktad, lyhörd, ödmjuk, teamorienterad och stark ledare som kan inspirera och motivera din omgivning. Du är en trygg i ditt ledarskap, nyfiken, kreativ, vågar prova och ger mandat och förtroende.
För oss är det viktigt med ditt kommersiella driv, din förmåga att bygga starka långsiktiga samarbeten som skapar värde samt ditt brinnande engagemang att vilja vara med i vår förstafemma för att vidareutveckla SHL mot vår vision att skapa världens bästa hockeyupplevelse i alla dimensioner. Vi ser det som meriterande, men inget krav, om du har tidigare erfarenhet från idrott/föreningsverksamhet
Om SHL AB:
Aktieägarna i Svenska Hockeyligan AB är de klubbar som spelar i SHL.
Bolaget ska, som företrädare för föreningarna, tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen och hanterar bland annat radio- och TV-rättigheter samt ett antal för klubbarna gemensamma huvudsponsorskap.
Beträffande de sportsliga frågorna skall SHL verka för en långsiktig stark svensk ishockey (SHL, landslag, övriga förbundsserier och elitjuniorverksamhet).
Maila din ansökan och bifoga CV genom att klicka här.