“Fimpens Resa” prisas

6 år sedan

“Fimpens resa” vann priset som “Årets Sport” på Swedish Content Awards. Serien vann även silver i den prestigefyllda kategorin “Årets effekt och engagemang”.


– Det känns kul när man har kämpat för något. Men den största vinsten är att så pass många tittat, säger Christian “Fimpen” Eklund.

I vintras åkte Christian “Fimpen” Eklund, för Betssons räkning, runt och hälsade på alla SHL-klubbarna och det tog inte lång tid innan hela hockey-Sverige tittade. Nu har serien även vunnit pris, på “Swedish Content Awards” blev den utsedd till “Årets sport”.

– Det känns kul när man har kämpat för något. Men den största vinsten är att så pass många tittade. Jag hoppades såklart att folk skulle kolla men jag trodde aldrig att det skulle bli så här. Man blir stolt, säger “Fimpen”.

Serien fick stort genomslag i hockey-Sverige och vid dagens datum har den totalt cirka 1,3 miljoner visningar på Youtube. Responsen från tittarna gjorde att serien även vann silver i kategorin “Årets effekt och engagemang”.

– Om jag ska vara ärlig visste jag inte hur klubbarna skulle ta emot mig. Jag var ju en rätt grisig spelare och hade spelat mot många. Men det var otroligt hur sköna allt från spelare till ledare till funktionärer var. Det blev nästan konstigt ibland, jag var förberedd på ett stelt möte och så stod de där med öppna armar, säger “Fimpen” och fortsätter:

– Sen måste jag säga att det var otroligt kul att få prata med de “riktiga experterna” på gubbhyllorna i Rögle och Skellefteå och det betydde såklart extra mycket att komma hem till Djurgården.

Bakom serien ligger huvudsponsorn Betsson tillsammans med byrån Med Vän, och produktionsbolaget Rooster Films - När vi tillsammans med Betsson bestämde oss för att köra på Fimpen visste vi att det var lite av en chansning men vår magkänsla sa att han var helt rätt person att göra det. Och nu står vi här, Fimpen har blivit en youtubestjärna och resan har fått pris. Det blev mycket jobb och vi är sjukt stolta men det är Fimpen som ska ha mest kredd, säger Joakim Österberg på Med Vän.

Tittarna har i sociala medier gång på gång uppmanat produktionen och Betsson att det måste bli en säsong 2. Följ @fimpen20 på Instagram, så du inte riskerar att missa något. Swedish Content Awards är en årlig gala där Sveriges bästa content utses.